مینو باسامی؛ خسرو ابراهیم؛ علی ملکی
دوره 9، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 1345-1354
چکیده
هدف تحقیق: وضعیت تغذیهای یکی از مهمترین عوامل تعیینکنندۀ سلامتی، آمادگی و عملکرد ورزشی ورزشکاران است. لذا هدف این تحقیق بررسی دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای دانشجویان مرد شرکتکننده در المپیاد ورزشی دانشجویان در سال 1393 بود. روش تحقیق: در این تحقیق 330 دانشجوی ورزشکار به روش انتخابی هدفدار برگزیده و با روش توصیفی- پیمایشی مورد ...
بیشتر
هدف تحقیق: وضعیت تغذیهای یکی از مهمترین عوامل تعیینکنندۀ سلامتی، آمادگی و عملکرد ورزشی ورزشکاران است. لذا هدف این تحقیق بررسی دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای دانشجویان مرد شرکتکننده در المپیاد ورزشی دانشجویان در سال 1393 بود. روش تحقیق: در این تحقیق 330 دانشجوی ورزشکار به روش انتخابی هدفدار برگزیده و با روش توصیفی- پیمایشی مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای (شامل 4 بخش) بود که به طریقه مصاحبه تکمیل شد. در بخش اول اطلاعات شخصی دانشجویان و در سایر بخشها میزان دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای دانشجویان ورزشکار بررسی شد. در این پرسشنامه 31 سؤال برای دانش تغذیهای، 21 سؤال برای نگرش تغذیهای و 8 سؤال برای عملکرد تغذیهای وجود دارد که حداکثر نمره برای هر سؤال یک میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای t تک نمونهای، تحلیل واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج: یافتهها نشان داد که دانشجویان ورزشکار دانش و نگرش تغذیهای ضعیفی داشتند، اما عملکرد تغذیهای آنان متوسط بود. دراینبین، دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای دانشجویان ورزشکار بهطور معنیداری از حد مطلوب پایینتر بود (05/0p<). علاوه بر این رابطه مثبت و معنیداری بین دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای وجود داشت (05/0 p <) بااینحال، تفاوت معنیداری بین دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای دانشجویان ورزشکار در رشتههای ورزشی مختلف و بر اساس سطح تحصیلات آنان وجود نداشت (05/0 <p ). نتیجهگیری: نتایج این تحقیق نشان داد که وضعیت دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای دانشجویان مرد ورزشکار شرکتکننده در المپیاد ورزشی دانشجویان ضعیف است و همه ورزشکاران صرفنظر از رشته ورزشی و سطوح تحصیلات نیاز مبرم به آموزشهای نظری و کاربردی تغذیهای دارند.