تاثیر 8 هفته تمرینات عملکردی آب و خشکی بر تعادل و حس عمقی مچ پای کودکان فلج مغزی دایپلژی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علوم ورزشی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

چکیده

زمینه و هدف: کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک از لحاظ حرکتی و تعادل دارای مشکلات فراوانی هستند. ساختار کج قامت کودکان فلج مغزی اسپاستیک، عملکرد تعادل را مختل می کند. به دلیل وجود تنش دائمی عضلانی در این افراد یک اسپاسم دائمی در عضلات فلکسور آنها دیده می‏شود. این شرایط همراه با دیگر ویژگی‏های بیماری، افراد را در یک حالت فقر حرکتی قرار می‏دهد. اخیرا تمرین در آب و خشکی در هر دو عرصه‌ی ورزش و توانبخشی در میان عموم و به خصوص افراد دارای محدودیت حرکتی محبوبیت بسیاری را پیدا کرده است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی تاثیر پروتکل تمرینی ترکیب تمرینات آب و خشکی بر تعادل و‌ حس عمقی اندام تحتانی کودکان فلج مغزی دایپلژی بود. مواد و روش ها: تعداد 30 کودک فلج مغزی دایپلژی توسط نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره تجربی (سن: 63/1±33/9 سال، قد: 06/0±32/1 متر، وزن: 63/3±88/33 کیلوگرم) و کنترل (سن: 30/1±46/9 سال، قد: 05/0±30/1 متر، وزن: 52/3±04/32 کیلوگرم) تقسیم شدند. به منظور ارزیابی تعادل ایستا یا تعادل ایستادن دینامیکبا استفاده از تست رساندن عملکردی، به منظور ارزیابی تعادل پویا از تست زمان برخاستن و راه رفتن، و ارزیابی حس عمقی مفصل (دورسی فلکشن) قبل و بعد از انجام تمرینات استفاده شد. گروه تجربی تمرینات روی زمین شامل تمرینات قدرتی، تمرینات تعادلی و تمرینات عملکردی و تمرینات در آب را به مدت 8 هفته و به صورت 4 جلسه در هفته انجام دادند. برای آنالیز داده‌ها از آزمون‌های تجزیه و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر دو راهه در سطح معنی‌داری (05/0≥p) استفاده شد. نتایج: بعد از انجام 8 هفته تمرینات ترکیبی آب و خشکی، بهبود معنی‌داری در آزمون تعادل رساندن عملکردی (05/0>p) و حس عمقی مفصل مچ پا (001/0=p) و همچنین کاهش معنی‌داری در زمان تست برخاستن و راه رفتن مشاهده شد (001/0=p). در هیچ یک از متغیرهای گروه کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0˃ p). نتیجه گیری : نتایج مطالعه حاضر نشان داد که انجام تمرینات قدرتی، آب درمانی، عملکردی و تعادلی به صورت ترکیبی و در کنار هم، احتمالا می‌تواند اثر بهتری بر بهبود تعادل، حس عمقی و در نهایت عملکرد حرکتی و راه رفتن کودکان داشته باشد همچنین انجام تمرینات ترکیبی آّب و خشکی می‌تواند تعادل و حس عمقی مچ پای کودکان فلج مغزی دایپلژی را بهبود بخشد و بوسیله بهبود تعادل و حس عمقی این کودکان می‌توان مشکلات حرکتی و زمین خوردن این کودکان را کاهش داد و گامی موثر در بهبود سلامتی و شیوه زندگی این کودکان برداشت. بنابراین انجام این تمرینات ترکیبی به مربیان و درمانگران توصیه می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of 8 weeks of aqua and land functional training on the balance and proprioception of the ankle joint on children with diplegia cerebral palsy

نویسندگان [English]

  • Hamid Abbasi
  • Hossein Ghasemsharifi
  • Saeed Abedinzadeh
  • Reza Sharifatpour
Department of Sports Sciences, University of Yazd, Yazd, Iran
چکیده [English]

Background and purpose: Children with spastic cerebral palsy have many problems in terms of movement and balance. The crooked structure of children with spastic cerebral palsy disturbs the balance function. Due to the constant muscle tension in these people, a permanent spasm is seen in their flexor muscles. This condition, along with other features of the disease, puts people in a state of poor mobility. Recently, training in water and on land has become very popular in both the fields of sports and rehabilitation, especially people with limited mobility. The aim of this study was to investigate the effect of the exercise protocol combining water and land exercises on the balance and proprioception of the lower limbs of children with cerebral palsy and diplegia. Materials and methods: thirty children with diplegia cerebral palsy were selected by available sampling and randomly divided into two experimental groups of 15 people (age: 9.33±1.63 years, height: 1.32±0.06 meters, weight: 33.88±3.63 kg) and control group (age: 9.46±1.30 years, height: 1.30±0.05 m, weight: 32.04±3.52 kg) . In order to evaluate the static balance or dynamic standing balance using the functional reaching test, in order to evaluate the dynamic balance, the standing and walking time test was used, and joint proprioceptive evaluation (dorsiflexion) was used before and after the exercises. The experimental group performed exercises on the ground including strength exercises, balance exercises and functional exercises and exercises in water for 8 weeks and 4 sessions per week. To analyze the data, analysis of variance tests with two-way repeated measurement were used at a significant level (p≤0.05). Results: After 8 weeks of land and water combined exercises, there was a significant improvement in the functional balance test (p<0.05) and ankle joint proprioception (p=0.001), as well as a significant reduction in time The standing and walking test was observed (p=0.001). No significant difference was observed in any of the variables of the control group (p˃ 0.05). Conclusion: The results of the present study showed that performing strength, aqua exercises, functional and balance exercises in a combined way and together, can probably have a better effect on improving balance, proprioception and finally movement and walking performance of children. Also, performing combined water and land exercises can improve the balance and proprioception of children with cerebral palsy and diplegia, and by improving the balance and proprioception of these children, the movement problems and falls of these children can be reduced, and it is an effective step in improving The health and lifestyle of these children. Therefore, it is recommended to trainers and therapists to perform these combined exercises

کلیدواژه‌ها [English]

  • aqua exercise
  • proprioception
  • balance
  • functional exercises
  • diplegia

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 13 فروردین 1403
  • تاریخ دریافت: 30 دی 1402
  • تاریخ بازنگری: 21 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 26 اسفند 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 13 فروردین 1403
  • تاریخ انتشار: 13 فروردین 1403